Blogs

Social Media Management

15 min read
2021-03-15

5 strategieën voor meer customer engagement op social media

Engagement en interactie op social media stimuleert de betrokkenheid tussen jouw doelgroep op social media en jouw bedrijf. Hoe meer iemand zich betrokken voelt met jouw bedrijf, hoe groter de kans dat hij of zij klant bij je wil worden. En dus is het stimuleren van die engagement en interactie essentieel als je met jouw bedrijf wilt groeien en sterke relaties op wilt bouwen. Welke strategieën kun je op social media inzetten?


Wat is customer engagement en waarom is het belangrijk?


Er zijn meerdere manieren om customer engagement te definiëren. In de basis draait het om interactie met je doelgroep en klanten. Maar het gaat om meer dan dat. Customer engagement is in verschillende maten uit te drukken. De ene volger kan veel meer engaged zijn dan een andere. De interacties kunnen namelijk verschillen, denk aan een like, een comment, een share, een post opslaan, op een link klikken, etc. Je kunt je voorstellen dat een share meer waard is dan een like. Op die manier is die mate van engagement belangrijk om mee te nemen in de definitie. Tegelijkertijd is het bij customer engagement belangrijk dat de keuze bij de klant of volger ligt. Het is vrijblijvend. Hij of zij kiest er zelf voor om interactie te hebben met je organisatie.

Customer engagement is de mate en frequentie van merkgerichte interacties die de klant of volger zelf kiest te ondernemen.

Waarom is die customer engagement zo belangrijk voor organisaties? Engagement is een belangrijke indicatie dat iemand zich verbonden voelt met je merk. Die verbondenheid kan er vervolgens voor zorgen dat iemand (opnieuw) klant wordt, klant blijft, of meer met je organisatie wil samenwerken.


5 strategieën die voor meer customer engagement zorgen


Iedere organisatie wil meer engagement op social media. Maar hoe krijg je dat nou voor elkaar? Wij geloven niet in simpelweg posten en hopen dat de interacties binnenkomen. Wij geloven in het stimuleren van die interactie. En daar zijn verschillende strategieën voor. We zetten onze favorieten voor je op een rijtje.


1. Heb zelf interactie met je volgers en klanten


Social media is een plek die mensen bezoeken om sociaal te zijn door dingen te delen, bekijken en ontdekken. De meeste van ons volgen in ieder geval een aantal merken op onze social media accounts. Echte interactie hebben we maar met een enkele daarvan.
Het is natuurlijk mooi om je aantal volgers te zien groeien, maar als je er niks mee doet, zal je er geen profijt van hebben. Je volgers worden pas waardevol als ze interactie tonen met jouw bedrijf. Om die interactie aan te wakkeren moet je zelf interactie stimuleren met je volgers en klanten. Dat doe je door:

  • Zelf actief te reageren op posts van je doelgroep
  • Het gesprek aan te gaan
  • Te reageren als mensen op jou reageren (dus niet alleen liken)
  • Oók te reageren op negatieve comments



Tip: het kan handig zijn om de mentions van jouw bedrijfspagina in de gaten te houden. Hierdoor mis je nooit een interactiemoment die iemand met jouw bedrijf heeft. Met Tweetdeck kun je bijvoorbeeld de mentions op Twitter bijhouden.


2. Organiseer win-acties


Mensen houden ervan om dingen te winnen, dus ook jouw doelgroep! Ieder social media platform leent zich voor win-acties, maar vooral Instagram is populair onder bedrijven om wedstrijden te organiseren. Wat is belangrijk als je een win-actie wilt houden onder je doelgroep en volgers?

  • Heb een helder doel voor je win-actie. Wil je meer volgers, meer nieuwe klanten of meer bereik? Dit is cruciaal als je een campagne wilt opzetten om je win-actie te boosten.
  • Bepaal wat er te winnen valt
  • Stel regels op om mee te kunnen doen. Denk aan: volg de bedrijfspagina, tag twee vrienden in de comments, deel de post in stories en maak een foto en post 'm met de branded hashtag.
  • Bedenk hoe je de winnaar gaat kiezen en communiceren.



3. Target je bestaande leads en klanten met Ads op Facebook en Instagram


Benut de waardevolle interacties die je al van bestaande contacten hebt gehad. Zoals we al eerder schreven is interactie een indicatie van betrokkenheid en verhoogt de betrokkenheid de kans dat iemand (opnieuw) klant wordt. Daarnaast versterk je de relatie die je met deze doelgroep hebt. Als laatst is de kans dat je iets verkoopt aan een bestaande klant veel groter dan aan een onbekend persoon. Bestaande klanten zijn bovendien meer bereid om een nieuw product of service uit te proberen én spenderen vaak meer dan een nieuwe klant. Allemaal omdat je jouw waarde al hebt bewezen en je vertrouwen hebt opgebouwd.


Wil je succesvolle Facebook campagnes bouwen? Dan is deze checklist onmisbaar!

DOWNLOAD FACEBOOK CAMPAGNE CHECKLIST



4. Boost je populaire posts


Een simpele tip om je bereik en engagement te vergroten is het boosten van je populairste posts. Waarom de populaire posts? Daarvan weet je zeker dat het je doelgroep aanspreekt. Op Instagram werkt dat redelijk makkelijk en zelfs met een klein budget kun je grote impact creëren.

Tip: boost je win-actie post voor nog meer bereik en engagement!

5. Deel posts van je volgers


Zet je volgers eens in het zonnetje! Deel hun verhalen, zeker wanneer ze jouw merk noemen. Maar het werkt ook goed als jouw bedrijf niet direct genoemd wordt. Je toont hiermee interesse in je volgers, hun leven en de connectie die je met hen wilt opbouwen. Pas dan bouw je echt een relatie op met je volgers en klanten.


Structuur op social media?


Een belangrijke voorwaarde voor meer engagement op social media is een goede structuur. Je moet je bedrijfspagina continu bijhouden en vullen met waardevolle en relevante content. Consequent posten, de juiste hashtags, een afwisselende grid op Instagram en doelgerichte captions versterken de engagement op jouw kanaal. Een manier om dit goed te organiseren is een content- en inhaakkalender. We hebben een template voor je om al je posts over heel 2021 in te organiseren.

DOWNLOAD CONTENTKALENDER

Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?