Blogs

Content Marketing

Social Media Management

16 min read
2022-02-08

De do's en don'ts bij social media management

Social media management is een groot takenpakket dat op de schouders van marketeers rust. Er komt veel bij kijken: het bedenken, creëren en plannen van posts, maar ook het bijhouden, cureren en monitoren van je eigen kanaal en die van je concurrenten. Wat zijn nou de belangrijkste do's en don'ts als het gaat om strategisch social media beheer?

Hoe goed presteren jouw socialmediakanalen?
Met een social media audit analyseer je gemakkelijk en overzichtelijk hoe succesvol jouw bedrijf is op social media.

DOWNLOAD SOCIAL MEDIA AUDIT

Als het gaat om social media management, berust dat bij veel (kleine) organisaties op een klein team van marketeers. Soms is het zelfs één marketeer die verantwoordelijk is voor alles wat er op de kanalen gebeurt. Een grote klus. Niet gek als er geen tijd is om een marketingheld te zijn voor ieder onderdeel. Deze lijst met do's en don'ts is bedoeld om die marketeers een extra steuntje in de rug te bieden. Weten waar je tijd in moet investeren en wat je beter achter wegen kunt laten.

Do: posten wanneer je doelgroep online is

Als marketeer doe je alles toegespitst op je doelgroep. Dat betekent niet alleen dat je de inhoud van je social media posts aanpast op de informatiebehoeften van je volgers en potentiële klanten, maar ook de timing van het plaatsen van je bericht. Je wilt namelijk dat je post zo veel mogelijk bereik krijgt, en dat krijg je vanzelfsprekend alleen als je op tijden post wanneer je doelgroep het meest actief is.

Om erachter te komen wanneer je doelgroep op Facebook online is, ga je vanaf je bedrijfspagina naar 'Paginastatistieken' om vervolgens naar 'Berichten' te gaan.

Don't: precies hetzelfde posten op ieder kanaal

Ieder kanaal is anders. Het gebruik van ieder kanaal verschilt. De meeste van ons hebben minstens één social media kanaal. Je hebt misschien Facebook, Instagram en LinkedIn, maar gebruikt ieder kanaal voor andere doeleinden. Misschien gebruik je Facebook om in contact te blijven met familie en leuke filmpjes te bekijken, Instagram om inspiratie op te doen en LinkedIn om professioneel te netwerken. Die verschillende doeleinden en het gebruik ervan hebben invloed op hoe posts opgemaakt dienen te worden. Een post die goed werkt op Instagram, heeft niet direct hetzelfde succes op LinkedIn. Daarnaast wil je een divers plaatje neerzetten voor mensen die je bedrijf op verschillende kanalen volgen.

Do: investeren in webcare en social care

Waardevolle content delen is één ding, maar interactie met je doelgroep en volgers hebben is een ander. Die interacties moet je, wat ons betreft, op twee manieren bijhouden:

  • Webcare. Met webcare monitor je alles wat er over jouw organisatie gezegd wordt op de social media platformen. Of dit nu een comment op één van je posts is, een privé bericht van één van je volgers of een tag in een bericht van iemand. Je wilt op alle reacties, vragen en commentaar reageren, of dit nu positief of negatief is. Lees hier meer over het belang van webcare.
  • Social care. Met social care bouw je consistent aan een trouwe volgersbasis. Het gaat niet om kwantiteit, maar om kwaliteit. Liever 1.000 betrokken volgers waar je (potentiële) klanten tussen zitten dan 10.000 willekeurige volgers die geen interactie tonen met jouw kanaal. Zorg dat je dagelijks een half uur tijd investeert in het actief volgen van potentieel interessante mensen en reageren onder hun posts om de organische zichtbaarheid van jouw bedrijf te vergroten. 

Don't: automatiseren van likes, comments en volgers

Er zijn tegenwoordig veel mogelijkheden om het stukje social care te automatiseren. Hoe goed het allemaal lijkt, er gaat bij deze bots nog genoeg mis. Het gaat hier weer om het stukje kwantiteit versus kwaliteit. Een slechte bot kan enorm veel schade aanbrengen aan je social media presence. Daarentegen worden de opties van social media chatbots steeds beter. Deze worden vaak door bedrijven ingezet om de klantenservice te ondersteunen. Chatbots pakken dan vaak het eerste stukje klantcontact op (van persoonsidentificatie tot probleemsituatie) en zetten het daarna toe aan een menselijke collega.

Do: nadenken voordat je post

Welke onderwerpen wil je belichten op de social kanalen? Heb je daar al een lijst met topics voor opgesteld? Mensen willen graag relevante en waardevolle content zien. Als jouw posts niet aansluiten op de informatiebehoefte van jouw doelgroep, zullen ze niet goed presteren. Stel dus een goede lijst met topics op, op basis van jouw buyer persona en vraag je bij iedere post af of dit wel aansluit op je doelgroep, je bedrijf en het kanaal.

Don't: overmatig gebruikmaken van hashtags

Hashtags zijn een slimme manier om meer zichtbaarheid te stimuleren voor je posts en je kanaal. Daarnaast is het handig om je posts te categoriseren. Maar overdrijf het niet, want dan lijkt het op spam en wordt het ineffectief.

Doe onderzoek naar populaire hashtags in jouw branche en op basis van je lijst met topics. Maak een document met daarin een overzicht van welke hashtags je bij ieder type post wilt zien en hou het op maximaal 5-10.Hashtags zijn een slimme manier om meer zichtbaarheid te stimuleren voor je posts en je kanaal. Daarnaast is het handig om je posts te categoriseren. Maar overdrijf het niet, want dan lijkt het op spam en wordt het ineffectief.

Doe onderzoek naar populaire hashtags in jouw branche en op basis van je lijst met topics. Maak een document met daarin een overzicht van welke hashtags je bij ieder type post wilt zien en hou het op maximaal 5-10.

Do: je houden aan de 80/20 regel

De 80/20 regel betekent dat maar 20% van je posts direct over jouw bedrijf en haar producten/diensten mag gaan. De overige 80% moet informatief, interessant, grappig of anderzijds nuttig zijn voor je volgers. Social media gebruikers zitten niet te wachten op een tijdlijn vol advertenties. Ze zijn op zoek naar connecties, inspiratie en informatie om hun leven te verrijken. Als jij content deelt dat hen verrijkt, win je hun aandacht.

Don't: denken dat 'hoe meer volgers hoe beter' een goede instelling is

Het werd al eerder genoemd: het gaat om kwaliteit, niet om kwantiteit. Je hebt niks aan 10.000 willekeurige volgers waar je maar nauwelijks interactie mee hebt. Je hebt wél iets aan 1.000 volgers die matchen met jouw buyer persona('s), waarbij de engagement hoog is. De mindset 'hoe meer volgers hoe beter' moet echt de prullenbak in. Ga voor oprechte connecties!

Hulp nodig bij social media management?

Hoe goed gaat social media management jou af? Welke doelen heb jij voor 2022 staan als het om social media gaat? We sparren graag over de mogelijkheden om hulp te bieden bij sterk social media beheer. Plan gerust en geheel vrijblijvend een meeting in met ons!

NEEM CONTACT MET ONS OP

Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?