Blogs

Content Marketing

17 min read
2020-08-17

Dit zijn de grootste frustraties bij het maken van een contentkalender

Dagelijks krijgen wij vragen binnen van mensen die ons gratis contentkalender template voor 2020 hebben gedownload. Opvallend genoeg lukt het maar 5% van de downloaders om 'm de eerste maand vol te krijgen met leuke posts voor op social media. In deze blog zetten we de grootste frustraties bij het maken van een contentkalender op een rij en laten we je zien wat je kan doen om het op te lossen.

Consistentie

Nummer 1 reden van het falen van een contentkalender is dat content-, communicatie-, marketingmanagers het niet volhouden. Elke werkdag, week en maand moet je content hebben draaien op de social mediakanalen en dat is in de freestyle-modus niet vol te houden. Wat kun je hier aan doen?

  • Minimaal een maand vooruit plannen
  • Vastleggen wat de inspiratiebronnen zijn
  • Ad hoc berichten en webcare uren inkaderen
  • Tooling hebben waarin je social posts vooruit kunt plannen en waar je posts voor alle kanalen in 1 keer in kan zetten

Voorbereiding is het halve werk 🙄, horen wij hier wel eens in de wandelgangen.

Inspiratie

Bedenken wat je elke maand wilt posten, is ook een factor waar veel tegenaan gelopen wordt. Het is een beetje dat je wilt gaan tekenen, zonder te weten wat je wilt gaan tekenen. Ken je dat? Je kunt dan uren naar het witte vel staren. Wat helpt?

Met deze tools staan er al een paar lijnen op je tekenvel en dat is makkelijker uitwerken dan een wit vel!

Planning

De posts moeten er op tijd uit: op de juiste datum en juiste tijd. Dit wil je echt niet met 'de hand' doen. Stel je voor dat je elke werkdag in moet loggen op Twitter, Facebook en LinkedIn en per social het juiste berichtje en afbeelding moet zoeken en posten. Daar heb je op een gegeven moment geen zin meer in.
Gelukkig bestaat hiervoor tooling en AI. In deze tools zet je alle posts voor aankomende maand klaar voor alle socials en plaatst hij deze automatisch voor je. Bij tijdgebrek geef je aan dat het bericht geldt voor alle socials. Zo, dat bespaart tijd! De bekendste tools hiervoor zijn:

Wil je een abonnement op HubSpot of Buffer? Vraag deze bij ons aan en krijg korting!

Timemanagement

Gewoon maar beginnen werkt niet. Het geheim van een succesvolle contentkalender is planning en timemanagement. Je zet er geen budget tegenaan, dus je moet het hebben van de lange termijn strategie.
Plan voor de rest van het jaar in wat je moet doen om een contentkalender maandelijks live te krijgen. Daarbij horen het uitsplitsen van de werkzaamheden, hoeveel uur elke activiteit kost, wie welke activiteit doet en wat de deadline is per activitiet. Hier een voorbeeld voor een maandelijkse contentkalender voor de maand oktober:

Dit moet je strak plannen. Je wilt actueel zijn, maar moet ook rekening houden met speling in de planning. Just in case er iets misgaat of ergens vertraging oploopt.

💡 Note to the side: 1 september kun je niet verplaatsen naar 2 september. Een contentkalender loopt op datum, niet op tijd. Met andere woorden, je kunt het niet uitstellen. Planning is echt key. 

Content creatie

Inspiratie is binnen. Je hebt het hele internet afgespeurd, mensen van alle afdelingen ondervraagt, klanten opgebeld voor leuke nieuwtjes en bij wijze van RTL Boulevard in de arm genomen om die content neer te zetten. Ben je er dan? Nee 🤯

Uitsnijden van afbeeldingen in juiste formaten per platform

Elke social heeft zo zijn wensen voor de grootte van de afbeelding. Daarnaast maken platformen ook verschil in mobiel, desktop en tablet. Als je wilt posten op LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram en Pinterest en je wilt de focus van de afbeeldingen op mobiel en desktop hebben, dan ben je bijvoorbeeld 5 x 2 = 10 afbeeldingen aan het 'herformaten'.

Hoe doe je dit als je geen Photoshop op je computer hebt staan? Deze online tools kun je gebruiken:

Hier kun je makkelijk en snel afbeeldingen mee bijsnijden. Let er wel op dat de kwaliteit van de afbeeldingen behouden wordt.

Teksten schrijven in de juiste tone of voice per platform

LinkedIn verschilt van Twitter, ten eerste al in het aantal tekens dat je mag gebruiken. Daar komt ook bij dat je op een andere manier je berichten schrijft: de tone of voice verschilt per social. Elk bericht moet je net weer even 'tweaken' en op andere tijden zetten om het meeste rendement eruit te kunnen halen.

Uitzoeken van hashtags die werken

Twitter, Instagram en tegenwoordig ook LinkedIn maken gebruik van hashtags. Hier moet je wat mee doen! Je wilt graag dat de hashtags die je gebruikt, mensen uit jouw doelgroep trekken. Check daarom je hashtags eerst voordat je ze post. Zo zorgt bijvoorbeeld #copy op Twitter ervoor dat je in een Chinese stream terecht komt, terwijl je graag mensen wilt die geïnteresseerd zijn in online teksten.

Mentions niet vergeten en checken of dat de juiste personen en bedrijven zijn

Het gebruiken van mentions zorgt voor meer verkeer op je tijdlijn. Maar dan moet je wel de juiste mensen @taggen. Soms gebruiken mensen online een andere naam of zijn er meerdere mensen die bijvoorbeeld 'Hans Bakker' heten. Je moet de mention even checken, voordat je de verkeerde mention online zet. Dat zou zonde zijn.

Capaciteit

Alleen maak je sneller een foutje dan in een team met specialisten. Daarnaast kunnen alle werkzaamheden van de contentkalender zo oplopen tot 20 uur per maand (een halve werkweek). Daar heb je echt geen tijd voor. Zorg daarom dat je aan een team bouwt of een netwerk hebt waarin de volgende specialisten zitten die je kunnen ondersteunen:

👩‍💻 Copywriter en tweede redacteur
Je wilt natuurlijk bepalen waar de contentkalender over gaat en welke koers het gaat varen, maar ook zelf in de operatie zitten is inefficiënt. Als jij alle touwtjes in handen wilt houden door de strategie te bepalen én content te verzamelen (elke keer het hele internet af gaan, interviews doen, etc.) én zelf te schrijven én het zelf te controleren, dan kan het zijn dat je tunnelvisie krijgt en je eigen fouten niet meer ziet. Copywriters en redacteuren kunnen je hierbij helpen, zo houd jij de focus op de content strategie.

👩‍💻 Designer
Is de afbeelding in het juiste formaat? Zijn de pixels scherp genoeg en valt de afbeelding wel op? Een designer weet hier alles van af en draait de afbeelding in 60 minuten om naar iets waar jij 3 dagen mee bezig bent (en daar wil je ook helemaal niet mee bezig zijn).

👩‍💻 Conversie Marketeer
Je wilt dat de contentkalender wat oplevert: daar kan een conversie marketeer bij helpen. Conversie marketeers hebben oog voor doelen, traffic, lead generation en bounce rates. Weet je niet wat deze termen zijn? Des te meer een reden om een conversie marketeer in de arm te nemen.

👩‍💻 Developer
De contentkalender moet in 90% van de tijd ergens naar toe wijzen: een landingspagina. De link naar de landingspagina moet kloppen, de link moet mooi in de social post inladen, met de juiste titel, de landingspagina moet responsive zijn (iedereen op social zit op zijn telefoon), etc. Dit is peanuts voor een developer, maar jij bent er rustig 2 weken mee bezig.

Aan de slag met het organiseren van jouw social media content? Wil je 2021 alvast goed voorbereiden? Download dan nu alvast onze nieuwe content- en inhaakkalender om al jouw social media content voor 2021 in te organiseren.

DOWNLOAD CONTENTKALENDER

Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?