Blogs

Social Media Management

Content Marketing

11 min read
2021-08-10

Hoe gebruik je hashtags op Instagram?

Hashtags worden veel gebruikt op Instagram. Wie gebruikt ze niet tegenwoordig? Het juist gebruiken van hashtags kan leiden tot meer bereik en nieuwe volgers. In deze blog lees je hoe je een hashtag op de juiste manier gebruikt op Instagram.

Hashtags zijn bedacht om een bepaald stuk content aan een bepaalde categorie toe te wijzen. De eerste keer dat een hashtag werd ingezet, was bij bosbranden in Californië en het heeft zijn bestaansrecht gekregen tijdens de Iraanse protesten tijdens de verkiezingen in 2009.

Waarvoor worden hashtags gebruikt

Een hashtag is een woord op sociale netwerken waarvoor een hekje (#) staat. Om te beginnen is het goed om te weten waar hashtags op social media voor worden gebruikt:

  • Om een post in een bepaalde categorie te plaatsen
  • Een manier om content op social media te filteren
  • Met een hashtag laat je mensen weten waarover de post gaat
  • Om je post grappiger te maken
  • Humor: irrelevante hashtags achter je post te zetten (maar pas hier wel mee op!)

Een hashtag is eigenlijk een soort filter voor je content. Door een bepaalde hashtag achter je post te zetten, bereik je een doelgroep die actief zoekt op dit onderwerp. Een hashtag die niet bij je post past, kan daarom ook averechts werken. Het is dan niet relevant en daar zijn online platformen ‘allergisch’ voor. Je bereikt niet de mensen die je wilt bereiken, en de mensen die op de hashtag zoeken, raken teleurgesteld omdat de content niet is wat ze zoeken. Zoek dus altijd je hashtag eerst voor de zekerheid op, voordat je hem gebruikt.

Hoe vind je de beste hashtags?

Als je een hashtag typt in je post op Instagram krijg je vaak suggesties. De suggestie die bovenaan staat, is vaak de hashtag met de meeste interactie. Dit zijn de hashtags die het vaakst gebruikt worden door andere Instagrammers. Dit betekent niet meteen dat het de beste hashtag is. Op de bovenste hashtag kunnen miljoenen mensen posten, dat betekent dat je post binnen 3 seconden “verdrinkt” in de Instagram foto’s en je dus onvindbaar bent op die hashtag. Daarnaast is de doelgroep van de hashtag met een heel hoge interactie totaal niet specifiek. Het is beter om een specifieke hashtag te gebruiken met betrekking op het onderwerp van jouw foto. Wat is een specifieke hashtag? Dat is een hashtag waar op het eerste gezicht weinig of minder interactie op is, maar de interactie die erop zit wél de doelgroep is die je wilt bereiken. Daarnaast is er ook minder 'troep' op te vinden of mensen die veel irrelevante hashtags onder hun foto plaatsen voor aandacht. Deze specifieke hashtags worden ook wel de ‘longtail’ genoemd.

Hashtags in je Instagram stories

Je kunt niet alleen hashtags gebruiken onder de post op je feed maar ook op je stories. Stories op Instagram zijn door alle opties ontzettend interacttief. Denk hierbij aan polls, vraag/antwoord én hashtags. Door gebruik te maken van hashtags in je stories word je hier ook beter vindbaar. Zorg er wel voor dat je profiel niet op privé staat, anders worden je stories niet zichtbaar voor het publiek.

Hashtags in je Instagram profiel

In je Instagram profiel schrijf je korte uitleg over jou en/of jouw bedrijf. In deze bio kun je ook hashtags toevoegen. Het nut hiervan is dat je je volgers aanmoedigen om deze hashtags zelf te gebruiken in hun posts. Zo vergoot je weer het bereik van jouw hashtags en daarmee ook je volgers en klanten.

💡 Het toevoegen van hashtags aan je Instagram profiel zorgt er niet voor dat je profiel vindbaar wordt via deze hashtag. Zorg ervoor dat de hashtag in je bio een speciale hashtag is voor jouw bedrijf/merk.

Resultaten van je Hashtags

In Instagram kun je zien hoeveel bereik jouw post heeft gehad door middel van hashtags. Je moet hiervoor wel je profiel op “business” zetten. Dit raden wij sowieso aan als je Instagram gaat gebruiken voor jouw bedrijf. De Instagram statistieken geven je nu de mogelijkheid om te analyseren hoe effectief jouw hashtags zijn geweest.

💡Onder elke post vind je de knop statistieken bekijken. Als je hierop klikt zie je een korte samenvatting. Swipe naar rechts en vind alle gegevens in detail. Hier staan je likes, comments en hoe vaak je post gedeeld en/of opgeslagen is.

Welke tool kun je inzetten voor het vinden van hashtags?

Ken je een goede hashtag en wil je weten welke andere hashtags er aan gerelateerd zijn? Of wil je nog betere hashtags vinden, gebruik dan deze handige tool:

  • Hashtagify.me: Bekijk hier hoe populair een hashtag is en of de hashtag trending is. Het is immers belangrijk dat je hashtags kiest met voldoende bereik. Als ze namelijk niet bekend zijn onder je doelgroep, dan heeft het geen nut om deze hashtag te gaan gebruiken.

Conclusie

Zo, nu kun je aan de slag met #hashtags! De belangrijkste tip blijft toch wel: zoek de hashtag die je gebruikt altijd eerst op binnen het netwerk zelf. Dan weet je in welke ‘stream’ jouw post terecht komt en of die stream bij jouw bericht past.

Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?