Blogs

Content Marketing

5 min read
2023-07-26

Hoe maak je een goede contentkalender?

Hoe maak je een goede contentkalender?

Loop jij vast bij het maken van de contentkalender? Hoeveel tekens mag een post van LinkedIn bevatten? Wat is een goed tijdstip om te posten op Facebook? Hoe vaak moet je überhaupt posten? In deze blog leer je alles over het maken van een goede contentkalender. Wij hebben ook een content- en inhaakkalender voor 2023 klaarstaan om te downloaden.

Contentkalender

Help! Wat moet ik posten?

Vaak worden organische (onbetaalde) posts op de tijdlijn van de social media ingezet ter promotie van het bedrijf. Dit kan alleen wanneer het past bij wat je met jouw bedrijf wilt uitstralen en het ‘natuurlijk’ voelt in het geheel. Toch raden we af om organische posts te gebruiken ter promotie. Beter vormen de posts van je contentkalender samen een verhaallijn(en) over het bedrijf, dit wordt ook wel storytelling genoemd. Wat is er gaande binnen het bedrijf en wat speelt er binnen het vakgebied? Paar ideeën voor verhaallijnen:

  • Het verhaal achter de medewerkers
  • Wie zijn de klanten en wat doet het bedrijf voor ze?
  • Trends en ontwikkelingen binnen het vakgebied
  • Mijlpalen van het bedrijf

Categoriseer je posts ook op deze verhaallijnen in de contentkalender, zo kun je bijhouden welke werkt en welke niet. Zo krijg je ook inspiratie voor nieuwe verhaallijnen en blijf je structuur houden in de contentkalender!

Tone of voice

Naast storytelling moeten de posts de juiste tone of voice bevatten. Dit omvat de stijl van alle berichten die een bedrijf naar buiten toe communiceert. Het is belangrijk dat de tone of voice van het bedrijf consistent is in alle communicatie. Zo zorg je voor herkenbaarheid en bouw je een bepaald imago op. Het is dus handig om de eerdere communicatie van jouw bedrijf te bekijken en daar een rode draad uit op te maken. Deze rode draad kun je samenvatten in 5 kernwoorden, bijvoorbeeld:

  • Empathisch
  • Positief
  • Behulpzaam
  • Rebels

Uiteraard zijn er nog veel meer kernwoorden waarmee je de tone of voice van jouw bedrijf kunt omschrijven. De kern is dat je deze duidelijk hebt en meeneemt in de contentkalender.

Op welke social media moet je posten?

Het is belangrijk om in ieder geval op de drie belangrijkste (lees: grootste) social media te posten:

  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter

Pas na 3 maanden consistent posten op social media met de contentkalender, kun je zien welke social media het beste werkt. Je kunt er ook voor kiezen om sowieso altijd op deze drie platformen te posten (dit raden wij aan). Zo zijn in ieder geval de grootste platformen representatief en dragen ze het verhaal van jouw bedrijf uit.

💡 Nu denk je waarschijnlijk: en Instagram dan?! Instagram heeft een heel andere strategie nodig, omdat dit platform geheel om foto’s en video’s draait. 

Hoe vaak moet je posten?

Het is handig om alleen te posten wanneer je aan het werk bent en dus antwoord kunt geven wanneer er reacties binnenkomen. Om te beginnen kun je minimaal 3 posts per werkweek aanhouden. Vaak is men bang dat ze een overkill aan posts plaatsen, maar dat is eigenlijk alleen zo wanneer je elke minuut een post publiceert. Dit komt omdat je post al snel in de massa van andere posts verdwijnt (je bent namelijk niet de enige die post). Sterker nog, bij Facebook ziet maar maximaal 5% van je paginalikes je organische (onbetaalde) berichten. Deze 5% haal je alleen wanneer je post optimaal relevant is voor je doelgroep (dus een post waar je doelgroep op zit te wachten) en conform is aan het Facebook reglement. Te veel posten zal dus niet zo snel gebeuren.

Wat is de beste tijd om te posten?

Om te checken wat het beste tijdstip is om te posten, is het handig om de statistieken te bekijken. Hier kun je zien wanneer de meeste van jouw volgers online zijn en interactie aangaan met jouw posts. Deze informatie kun je gebruiken om tijdstippen van je posts vast te stellen, maar bedenk wel dat je concurrentie deze informatie ook heeft. Als jouw concurrent al langer en consistenter bezig is met relevante berichten posten, dan zullen die berichten voorrang krijgen tijdens ‘primetime’. Ben je net begonnen met posten of heb je nog niet zo’n goede online reputatie als je concurrent? Post dan je berichten net voor primetime om je concurrent voor te zijn.

Hoeveel tekens mag je gebruiken?

Social media hebben limieten zitten op het aantal tekens van hun posts. Dit heeft de reden dat lange teksten minder interactie genereren. Gebruikers willen minder lezen en hebben daardoor de voorkeur voor korte teksten. Het is dus handig om te weten hoeveel tekens je per social medium maximaal mag gebruiken:

  • Facebook: 68.206
  • LinkedIn: 250 met link en 600 als de post geen link bevat
  • Twitter: 280

Houd hier rekening mee als je de contentkalender opstelt. Het is zonde als je posts overnieuw moet schrijven omdat ze te lang zijn.

💡 Een handige tip is om een kolom te maken in Excel die de tekens van je post telt. In onze contentkalender template hebben we deze kolom al gemaakt! Hij springt op rood wanneer je teveel tekens gebruikt.

Contentkalender

Welke tools zijn handig bij het plannen van je contentkalender?

Wanneer je de contentkalender af hebt, wil je natuurlijk gaan posten! Je kunt je posts vooruit plannen, wij raden aan om dit voor de hele maand te doen en aan te vullen met ad hoc berichten. Sommige social media hebben voor hun eigen tijdlijn planners waarmee je vooruit kunt plannen, maar de meeste niet. Voor het overzicht is het beter om één tool te gebruiken voor het inplannen van alle social media.

Goede tools om de contentkalender mee in te plannen zijn:

  • HubSpot: HubSpot gebruiken wij voor SendtoDeliver. HubSpot is een CRM en daardoor kun je de statistieken van de contentkalender combineren met de activiteit in je CRM.
  • Buffer: Wij gebruiken Buffer om social media posts in te plannen voor onze klanten.
  • Hootsuite: Dit is één van de goedkoopste optie. Mooi om mee te starten. 
  • Sproutsocial: Sproutsocial heeft een mooi en makkelijk te gebruiken design. Verder is deze wat uitgebreider dan Hootuiste. Zo zit er een stukje tooling voor webcare in. 

Al deze tools, behalve HubSpot, doen hetzelfde: het vooruit plannen van jouw social media posts. Vaak zijn er gratis (start)pakketten of is de eerste maand kosteloos. Er zijn er natuurlijk veel meer, maar dit zijn de bekendste!

Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?