false

Hoe zet je een contentkalender voor LinkedIn in elkaar?

SendtoDeliver-Contentkalender-LinkedIn-Blog

De ene dag heb je veel inspiratie en schud je zo een leuke blog, een interessant artikel of een goed onderzoek uit je mouw dat je kunt delen op LinkedIn. Maar de volgende dag tikken de minuten voorbij waar je naar je scherm aan het staren bent in de hoop op een goede post uit te komen. Is dit herkenbaar? Om te voorkomen dat je de ene dag je volgers overspoelt met content en hen vervolgens een aantal dagen niks geeft, is het handig om posts vooruit te plannen in een contentkalender. Het zal de online vindbaarheid verhogen en daarmee de kans dat je meer volgers voor jouw bedrijf krijgt op LinkedIn!  

Ik wil consequente social content

De geschiedenis van LinkedIn

Even terug in de tijd, naar waar het platform is begonnen.  Op 5 mei 2003 werd LinkedIn gelanceerd door vijf vakmannen. Nu, ruim 16 jaar later, is het uitgegroeid tot een platform waar maar liefst 610 miljoen mensen zich wereldwijd hebben geregistreerd. Hoewel het hoofdkantoor zich in Sunnyvale (Californië) bevindt, heeft LinkedIn verschillende filialen over de hele wereld. 

Het doel van de oprichters was om geregistreerden de mogelijkheid te geven gebruik te maken van elkaars (zakelijke) netwerk. Inmiddels maken veel werkzoekenden en werkgevers actief gebruik van LinkedIn, waardoor het platform steeds vaker wordt gebruikt om vacatures op te plaatsen en om naar jouw ideale baan op zoek te gaan. 

De voorbereiding van jouw newsfeed

Voordat je aan de slag kan gaan met het invullen en plannen van de contentkalender, is het belangrijk om te weten wat het inhoudt. Ben je hier nog niet van op de hoogte? Neem dan een stapje terug en lees eerst onze blog over hoe je een goede contentkalender maakt!

In het kort: Met behulp van een contentkalender zal jij in één opslag kunnen zien welke posts er al zijn geplaatst en welke nog geplaatst zullen worden. Deze posts komen terecht op jouw LinkedIn newsfeed. Deze newsfeed moet jouw volgers meenemen in het verhaal van jouw bedrijf. Een contentkalender zal ervoor zorgen dat het verhaal logisch en gestructureerd is en dat volgers jouw feed aantrekkelijk vinden en willen volgen.  

Wat heb je hiervoor nodig?

  • Voor (ongeveer) elke doordeweekse dag een post
  • Voor elke post een bijpassende foto 
  • Het doel van elke post, wat wil je ermee zeggen of bereiken?
  • Het logo van jouw bedrijf, die je eventueel over de bijpassende foto's kan plaatsen
  • De juiste linkjes naar artikelen, blogs, rapporten
Deze elementen moet je elke maand opnieuw verzamelen voordat je daadwerkelijk kan beginnen aan het vormgeven van de contentkalender. Neem hier goed je tijd voor! 

Voordelen van een contentkalender 

Misschien denk je, als ik toch elke dag iets ga posten, waarom zou ik dat dan van tevoren al vastleggen? Onder andere omdat het handig en efficiënt is! LinkedIn is het ideale platform om in contact te blijven met je (ex-) werknemers, partners, (oude) klanten en toekomstige klanten. Dit kan ook wel via Facebook en Twitter, maar zakelijk gezien is LinkedIn de beste optie. Wij zetten een aantal van de voordelen op een rijtje:   

  • Je hebt een volledig overzicht van de content die je de komende tijd gaat plaatsen
  • Geen stress net voordat je de post moet gaan plaatsen, want je hebt het al voorbereid en ingepland 
  • Je zorgt voor consistentie en communiceert continu, waardoor je van jouw LinkedIn pagina een verhaal maakt waar jouw volgers van op de hoogte willen blijven  
  • Onderschat het niet, je moet er echt even voor gaan zitten, maar uiteindelijk scheelt het je elke dag tijd om weer inspiratie op te doen en een post te maken

Het maken van een LinkedIn contentkalender

Op dit punt is het hopelijk duidelijk wat het nut is van een contentkalender en welke voordelen het met zich meebrengt. Maar nu is nog de grote vraag, wat ga je posten? Wat zijn nou de ideale ingrediënten voor een goede contentkalender en daarmee goede posts 

Soorten content 

Variatie is niet alleen leuk, maar ook belangrijk. Elke dag een artikel plaatsen uit dezelfde zakelijke krant of tijdschrift zal er niet voor zorgen dat jouw volgers betrokken raken en dat jouw LinkedInpagina meer volgers krijgt. Hou relevante groepen, klanten en bedrijven in de gaten om verschillende content te kunnen plaatsen. Zo kun je voor LinkedIn aan de volgende soorten content denken:  

  • Bedrijfsnieuws, denk aan een jaarverslag, persberichten, onderzoeksrapporten en artikelen die zijn gepost door of over het bedrijf  
  • Vak- of branche gerelateerde artikelen van derden 
  • Activiteiten die het bedrijf heeft georganiseerd en/of welke nog op de planning staat 
  • Nieuwe producten, diensten of aanbiedingen
  • Nieuwsbrieven

Visuals 

Het is misschien voor de hand liggend, maar we blijven het zeggen: maak gebruik van visuals! Zorg dat er, naast de tekst die je post, ook een afbeelding, brochure of filmpje bij zit. Uit ervaring is gebleken dat visuele content voor een verhoging van engagement leidt op LinkedIn en vergeleken met updates zonder link, heeft een update mét link twee keer zoveel engagement als gevolg. Alsof dit nog niet genoeg was, resulteren afbeeldingen tot een 98% hogere comment rate
 
💡 Tip: Als je foto's hebt verzameld voor bij je post, geef deze dan een naam, zodat je ze bij het inplannen makkelijk kan terugvinden, bijvoorbeeld: Datum_Project. Het is namelijk niet de bedoeling bij een contentkalender om je foto's bij je post in Excel of Word te plakken, dit is niet alleen onhandig, maar de kwaliteit gaat er ook niet op vooruit. 

Frequentie 

Social media is tegenwoordig het nieuwe visitekaartje, daarom is het ook zo belangrijk om hier actief gebruik van te maken. Maar hoe vaak moet je dan iets plaatsen? Op LinkedIn is het belangrijkste dat je posts zakelijk een sterke inhoud hebben. Je zou kunnen zeggen dat de kwaliteit beter is dan de kwantiteit. Nu is dit niet helemaal waar, want (minimaal) één post per dag levert het meeste op. Is dit een beetje schrikken en focus jij je liever op andere zaken dan voor elke dag een post te verzinnen? Wij helpen graag om voor jullie een mooie contentkalender in elkaar te zetten! 

Download contentkalender

Tip: Wat helpt om jouw berichten vaker en langer zichtbaar te maken, is door te reageren op berichten van je volgersWanneer je op deze berichten reageert, en dus actief bezig bent op LinkedIn, blijven jouw posts langer hangen en worden ze vaker gezien door jouw volgers en doelgroep.  

Taalgebruik 

Maak van tevoren een keuze of je jouw updates gaat plaatsen in Nederlands óf Engels. Hoe bepaal je dit? Als je vooral actief bent in Nederland, communiceer dan ook in het Nederlands. Is jouw doelgroep voornamelijk buitenlands, dan kun je ervoor kiezen om jouw posts in het Engels te doen. Let op! Schrijf nooit een Engelse post waarbij je vervolgens verwijst naar een Nederlandse website of Nederlands artikel. Deze fout wordt vaak gemaakt, maar wordt als erg slordig ervaren.  

Interactie met je volgers

Om ervoor te zorgen dat je volgers meer betrokken raken kun je er af en toe voor kiezen om een vorm van interactie toe te voegen in je post. Zo kun je jouw volgers vragen naar hun mening, hun ideeën en wat voor informatie zij graag zouden zien/lezen. Iets luchtiger, maar zeker niet minder aantrekkelijk, is het plaatsen van een quiz, niet eentje waarbij je kijkt wel drankje of snack het beste bij jou past, maar bijvoorbeeld wat voor marketeer ben jij?  

Let erop dat wanneer je de interactie of discussie start, je zelf ook blijft participeren; houd het gesprek gaande. Volg de discussie en reageer waar mogelijk. Op het moment dat je jouw volgers vraagt naar hun informatiebehoefte, zorg dan dat je een follow-up geeft en deze informatie ook daadwerkelijk gaat posten. 

Wees flexibel

Last but not least, vertrouw op je contentkalender, maar wees flexibel genoeg om te reageren op relevant nieuws, onderwerpen en trends als deze zich voordoen. Het kan nooit geen kwaad om een enkele keer jouw geplande post te vervangen voor een actuele post dat aansluit bij het vakgebied van jouw bedrijf.  

Het inplannen van je posts  

Wanneer je de verschillende stappen hebt doorlopen, gelet hebt op de juiste elementen en het idee hebt dat je contentkalender klaar is, is het tijd om je posts in te plannen. Het inplannen zorgt ervoor dat je niet meer hoeft op te letten of je post er op de juiste datum en op de juiste tijd uitgaat, want dat heb je automatisch vastgelegd. Er zijn een aantal tools die jou hierbij kunnen helpen en deze kun je overigens voor al je social media platformen gebruiken: 

Timemanagement

Zoals misschien is gebleken uit de vele onderdelen die komen kijken bij het in elkaar zetten van een contentkalender, kost het tijd! Probeer vooruit te plannen wanneer je de verschillende werkzaamheden gaat uitvoeren, hoeveel uur je eraan besteed, wie het gaat uitvoeren en de deadline. Een voorbeeld van het juiste timemanagement voor het vormen van een contentkalender voor oktober (deze maak je dan dus in september): 

Wat? Hoeveel uur? Wie verantwoordelijk? Deadline?
Interessante onderzoeken, blogs, artikelen en rapporten opzoeken ⏰ 6 Content manager 📆 23 september
Verzamelen van bijpassende foto's ⏰ 6 Fotograaf, model(len) 📆 24 september
Editten van foto's, met het logo van jouw bedrijf er bijvoorbeeld overheen ⏰ 2 Designer 📆 25 september
Het schrijven van de teksten voor de posts  ⏰ 6 Copywriter 📆 26 september
Final check contentkalender ⏰ 1 Content manager 📆 27 september
Inplannen van de teksten en bijbehorende foto's  ⏰ 2  Conversie marketeer 📆 30 september
Totaal: ⏰ 23 uur 👨‍👩‍👧‍👦   6+ teamleden 📆 6 dagen
separator

Kortom

Weet je niet waar je de tijd of inspiratie vandaan moet halen en focus jij je liever op andere zaken? Dan willen wij graag een helpende hand bieden! Wij kunnen de contentkalender vormgeven, waardoor jij als communicatie manager alleen nog maar hoeft te checken of de content bij jouw bedrijf past.  
 
Ik wil consequente social content