false

In 6 stappen naar een super sterk social media plan

Schermafbeelding 2020-03-20 om 12.41.17-1

"Gewoon" beginnen met social media is misschien wel het makkelijkste om te doen, maar zal op lange termijn niet standhouden. De tijd die het kost om social media vruchtbaar te maken voor een bedrijf wordt vaak onderschat. Zoals voor elk doel geldt: een strategie is nodig om dat doel te bereiken. Zo ook voor social media. In deze blog lees je hoe je een ijzersterk social media plan opzet.

Waarom een social media plan?

Dat je dagelijks iets post namens jouw bedrijf op bijvoorbeeld Instagram betekent nog niet dat je een gestructureerd social media plan hebt. Belangrijk is om je bedrijfsdoelstellingen mee te gaan nemen in je social media plan. Bedenk dus niet last minute: Oh ik moet vandaag nog iets posten! Maar zorg dat de posts al klaarliggen en het liefst al ingepland zodat je hier niet dagelijks mee bezig hoeft te zijn. Het hebben van een social media plan biedt structuur en levert meer resultaten op. 

In deze blog leer je hoe je in 6 stappen een social media plan op te maken:

  • Bepaal de doelstellingen
  • Kies je doelgroep 
  • Kies welke social media kanalen je gaat gebruiken
  • Maak een content strategie
  • Hou een strakke planning
  • Wees consequent

1. Bepaal de doelstellingen

Klinkt natuurlijk voor de hand liggend, maar daardoor des te belangrijker dat je hier goed over nadenkt! Hier wordt vaak te laks mee omgegaan waardoor je na verloop van tijd niet goed kunt meten of je vooruitgang boekt. Het zou natuurlijk zonde zijn als je niet weet wat je harde werk je heeft opgeleverd. Een aantal voorbeelden van doelstellingen op social media:

  • Meer bezoekers naar je website trekken;
  • Het verhogen van de naamsbekendheid van je bedrijf;
  • Meer volgers op Instagram;
  • Interactie verhogen op social media kanalen;
  • Een product of dienst promoten.

Het helpt om je doelen SMART te formuleren. Ter voorbeeld: We willen het aantal volgers op ons Instagram kanaal verhogen met 20% in een periode van 6 maanden. 

2. Kies je doelgroep

Als je wilt dat je social media plan resultaten oplevert voor jouw bedrijf moet je de juiste doelgroep aanspreken. Hoe zorg je ervoor dat jouw berichten bij de juiste doelgroep terecht komt? Bedenk van te voren eerst wie er tot jouw doelgroep behoren. Denk aan geslacht, leeftijd, woonplaats, educatie en interesses. Wanneer je weet wie tot jouw doelgroep behoort zul je beter met hen kunnen communiceren waardoor ze eerder klant zullen worden! Een slimme manier om je doelgroep nog beter te leren kennen, is het opstellen van een persona. Een persona geeft jouw doelgroep nog meer diepgang, waardoor je ze met jouw content nog beter kunt aanspreken. Dit template download je hier gratis en ieder onderdeel bevat een duidelijke uitleg: 

Download Buyer Persona Template

3. Kies welke social media kanalen je gaat gebruiken

Top! Je weet nu wie jouw doelgroep is. Nu kun je het juiste social media kanaal gaan kiezen om in te zetten voor jouw social media plan. Houdt er rekening mee dat je niet per se alle social media kanalen hoeft te gebruiken. Voor de ene doelgroep kun je beter Instagram gebruiken en voor de andere weer beter Twitter. Kies voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Liever op twee platformen je bedrijf ijzersterk neerzetten dan op alle platformen en een paar missers maken. 

Welk social media kanaal past bij mijn doelgroep?

  • LinkedIn: voor je zakelijke contacten, nieuws en vacatures. Bouw hier je netwerk uit en vind hier potentiële nieuwe klanten. LinkedIn heeft 771.000 gebruikers in Nederland met een doelgroep voornamelijk tussen de 20 en 64 jaar.
  • Instagram: werken visuals goed voor jouw bedrijf? Dan kun je Instagram niet laten liggen. Brand awareness creëer je gemakkelijk via Instagram. 3,4 miljoen Nederlanders gebruiken Instagram met een doelgroep tussen de 15 en 39 jaar. 
  • Facebook: wil je niet alleen je merk zichtbaar laten zien maar ook een community opbouwen? Dan is Facebook een goede keuze. Interactie en betrokkenheid worden hier gegenereerd. Met totaal 7,1 miljoen Nederlandse gebruikers zitten hier zeker jouw potentiële klanten tussen.
  • Twitter: met Twitter kun je snel korte berichtjes plaatsen namens jouw bedrijf. In één kernzin met de juiste hashtags kun je al snel onder de aandacht komen bij je doelgroep. Ook kun je een link toevoegen in je bericht om bezoekers naar je website te genereren. Twitter heeft 1,13 miljoen Nederlandse gebruikers. 
  • YouTube: wil je veel video gebruiken? Dan is YouTube de logische keus. YouTube trekt meer bezoekers dan de populaire televisiezenders. YouTube heeft 2,8 miljoen Nederlandse gebruikers en is hiermee het derde grootste social media platform in Nederland. Content op YouTube kun je ook gemakkelijk weer delen naar andere social media kanalen!

4. Maak een content strategie

De doelstellingen zijn duidelijk, je doelgroep is in kaart gebracht en de kanalen waar je gaat posten zijn gekozen. Volgende stap: content! Wat voor content wil je maken voor je doelgroep? Bedenk hierbij ook welke content aansluit op de doelstellingen die je hebt opgeschreven. In een content strategie kies je onderwerpen die je wilt bespreken en in welke format en vorm je het gaat gieten. 

Enkele voorbeelden:

  • Kennis delen met behulp van blogs;
  • Tips delen in de vorm van quotes;
  • Tutorials delen via video;
  • Uitlichten producten/diensten met foto's;
  • Een onderzoek delen in de vorm van een infographic.

Het is niet zo dat één dezelfde contentstrategie per se werkt op elk kanaal. Gelukkig heb je in stap 3 al bepaalt welke kanalen je wilt gebruiken, dus kun je daar je contentstrategie op aanpassen!

5. Hou een strakke planning

Een planning van je content is essentieel om je social media plan te laten slagen. Bedrijven houden het vaak niet vol omdat het veel tijd zou kosten. Dit is alleen zo als je elke dag opnieuw je bericht moet posten. Dit kan veel efficiënter met een contentkalender! In een contentkalender plan je een maand vooruit al je content in voor alle kanalen die je gebruikt. Vervolgens plan je al deze content alvast in met een planningtool. Wij gebruiken Hubspot en Buffer en hoeven hierdoor niet meer om te kijken naar onze content voor een hele maand! Zo zorg je ervoor dat je op tijd gaat nadenken over welke informatie je wilt delen de aankomende maand en dit biedt structuur.

Heb je nog geen contentkalender? Download hem gratis!

Download contentkalender

6. Wees consequent

Consequent met je content! Dit is de belangrijkste stap van allemaal. Je kunt nog zo hard gewerkt hebben aan alle vorige stappen, maar als je dit niet herhaalt heeft het geen nut. Ook al lijken de resultaten in het begin tegen te vallen in bijvoorbeeld het aantal volgers, reacties of website bezoeken. Belangrijk is om eerst jouw bedrijf en product/dienst onder de aandacht te brengen. Dit kost tijd en dat is helemaal niet erg! Blijf doorgaan en je zult merken dat je klanten gaat halen uit social media.

separator

En nu? 

Als je al deze stappen hebt gevolgd, dan heb je een super sterk social media plan opgezet! Natuurlijk is niets direct winstgevend, dus zorg ervoor dat je blijft werken met je social media plan! Met social media ondersteun je je bedrijf in het behalen van doelen. Zodra je tevreden klanten reacties gaan plaatsen onder je content gaat het balletje rollen en kunnen je resultaten snel stijgen.

Wij snappen ook dat niet elk bedrijf iemand in huis heeft die gespecialiseerd is in content en de tijd heeft om al deze content te onderzoeken, maken en inplannen. Ben je nieuwsgierig hoe wij voor jou winstgevende content kunnen maken? 

vraag onze specialist om advies