Blogs

Social Media Management

9 min read
2020-12-25

Meer volgers op Instagram? Met deze 6 tips lukt dat!

Volgers op Instagram

Heb jij een sterk groeiend aantal volgers op Instagram? Draagt jouw Instagram pagina bij aan je online marketing doelen? Kun je niet volmondig 'ja' op deze vragen zeggen, dan wordt het tijd om jouw Instagram-tactieken aan te scherpen. Als je namelijk bouwt aan een sterke groep volgers op Instagram, dan draagt dat positief bij aan jouw online marketing goals! We weten hoe lastig dit kan zijn, dus hebben we een aantal belangrijke tips voor je op een rijtje gezet.

1. Zet je account strategisch op

Het bouwen aan je volgers op Instagram kost veel tijd en energie. Het begint allemaal bij een goed opgezet profiel, waarmee je jouw bedrijf op de kaart zet. Zorg ervoor dat je account is ingesteld als een bedrijfsaccount. Dan krijg je namelijk toegang tot Instagram Analytics waarmee je inzicht krijgt in het bereik en betrokkenheid bij je berichten. Nadat je jouw bedrijfsaccount goed hebt ingericht, moet je de bio optimaliseren. Zonder een sterke bio, profielnaam en profielfoto is het niet duidelijk welk merk eraan verbonden is. Gebruik deze onderdelen voor een optimale bio:

  • Bedrijfsnaam
  • Industrie / producten of diensten die het bedrijf aanbiedt
  • Link naar website
  • Eigenzinnigheid en herkenbaarheid

2. Maak kwalitatieve content

Instagram is een visueel platform. Gebruik dus alleen foto's of videos van hoge kwaliteit! Je gaat niet de betrokkenheid en interactie krijgen op content van lage kwaliteit. Hoe kom je aan kwalitatieve content? Je kunt er voor kiezen om iemand in te huren die beeldmateriaal voor je bedrijf schiet, of misschien heb je wel iemand al in je team zitten die een ster is in visuele content. Verwijder dus ook foto's die niet meer in je feed passen.

Bij kwalitatieve content horen niet alleen mooie foto's, maar zorg ook dat ze wat betekenen en dat jouw doelgroep er iets uit kan halen. Komt je boodschap goed over met de content die je plaatst?

Belangrijk! Plaats zoveel mogelijk je eigen beeldmateriaal en zo min mogelijk stockfoto's. Dit maakt het veel persoonlijker en vergroot de kans op meer volgers.

Denk ook aan de thema's binnen je content, bijvoorbeeld:

  • Infographics;
  • Video's;
  • Blogs;
  • Selfie's;
  • Sfeerimpressies

💡 Is jouw content nog niet strategisch opgezet? Begin altijd met een strategie voordat je content gaat maken! Download je contentkalender gratis via onderstaande button.

DOWNLOAD CONTENTKALENDER

3. Wees actief met zelf volgen en reageren

Waar de meeste bedrijven op spaak lopen is het actief zelf reageren op berichten van hun doelgroep. Alleen zelf content posten en wachten tot jij gevonden wordt is veel minder effectief dan zelf op zoek gaan naar je doelgroep. Reageer hier op berichten, like de posts en volg ze.

💡Like niet alleen het laatste geposte bericht, dit laat meteen zien dat je geen moeite hebt genomen om het account te bekijken. Reageer bijvoorbeeld ook op een iets oudere post.

Wanneer je zelf actief bezig bent op Instagram zul je dit ook terugkrijgen. Het is actie reactie. Al deze moeite zal zich uiteindelijk belonen in meer volgers, échte volgers.

4. Gebruik de juiste hashtags

Klinkt voor de hand liggend, maar wordt nog lang niet door elk bedrijf goed uitgevoerd. We zien vaak dat bedrijven of veel te veel hashtags gebruiken of helemaal niet. Je mag in totaal 30 hashtags plaatsen, maar dit is niet per se nodig om succes te behalen.

Belangrijk is dat je onderzoekt welke hashtags bij jouw product/dienst passen en of daar wel voldoende naar gezocht wordt. Via hashtagify kun je dit gemakkelijk voor je bedrijf uitzoeken.

Zorg dat de hashtags die je gebruikt wel echt wat met je bedrijf te maken hebben. Bedenk ook of je alleen Nederlandse of ook Engelse hashtags wilt gebruiken, dit heeft natuurlijk effect op de volgers. Als je van je volgers ook klanten wilt maken, moet je hier natuurlijk rekening mee houden.

5. Plaats wanneer je doelgroep actief is

Je hebt nu een bedrijfsaccount op Instagram en hierdoor kun je gemakkelijk zien wanneer jouw volgers het meest actief zijn. Dit staat bij statistieken en dit vind je rechtsboven in je beeldscherm. Deze data wordt natuurlijk steeds waardevoller des te meer volgers je hebt. Blijf hier dan ook op inspelen om ervoor te zorgen dat je berichten ook worden getoond aan je doelgroep.

6. Gebruik Instagram stories

Instagram stories worden meer bekeken dan welke post ook. Het is namelijk een veel kortere handeling en je navigeert gemakkelijk door alle accounts die je volgt. Veel mensen bekijken niet eens meer de reguliere feed, dus kun je nagaan wat je kunt missen als je niet meedoet met Instagram stories.

In stories kun je bijvoorbeeld dingen plaatsen zoals:

  • Foto's op het werk;
  • Wat je aan het doen bent;
  • Tips en tricks over je expertise;
  • Deel nieuws en updates;
  • Laat zien hoe volgers jouw dienst/product kunnen inzetten

Meer Instagram tips

Het hebben van meer volgers op Instagram is natuurlijk niet de enige stap die je zou moeten zetten om Instagram succesvol te gebruiken als marketingtool. Hier komen nog veel meer dingen kijken zoals een social mediaplanje target audience vinden en eventueel adverteren op Instagram.

Lees ook eens de voordelen van het uitbesteden van je social media. Dit kan je veel tijd schelen en versnelt de resultaten van je social media kanalen.

Neem contact op

Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?