true

Met deze 5 soorten Instagram posts creëer jij meer engagement

5 soorten instagram posts meer engagement sendtodeliver
Op een schaal van 1 – 10, hoe goed trekken jouw posts de aandacht van je doelgroep en creëren ze betrokkenheid? Terwijl Instagram nog steeds het snelst groeiende social media platform is, maken veel bedrijven nog niet volledig gebruik van de mogelijkheden. Ze posten hun content willekeurig en zonder strategie of logische gedachtegang. Dit kan ervoor zorgen dat je jouw doelgroep niet bereikt of je posts niet de actie oproept die je zou willen. In deze blog vertellen we welke 5 soorten posts wél die de aandacht trekken en voor engagement zorgen.

Een paar interessante Instagram feitjes om mee te beginnen:

  • Instagram heeft maandelijks 1 miljard gebruikers en is in Nederland nog steeds het snelst groeiende social media platform.
  • Instagram posts met een locatie krijgen tot wel 79% meer engagement.
  • 200 miljoen Instagram gebruikers bezoeken dagelijks minimaal één bedrijfsaccount.
  • 62% van de Instagram gebruikers zegt meer geïnteresseerd te zijn in een bedrijf na het zien van hun stories.

#1 - User Generated Content (UGC)

Als je social media gebruikt voor je bedrijf dan draait alles om je volgers. Het gaat niet per se om het aantal volgers, maar hoe je in contact bent met die volgers. Aangezien content altijd klantgericht moet zijn, is het gebruikmaken van User Generated Content dé manier om je volgers in de schijnwerpers te zetten. Met UGC gaat het om het delen van content van je volgers op het account van je bedrijf.

Zo kun je bijvoorbeeld posts delen van volgers die gebruik maken van jouw product of dienst en hier iets over geschreven hebben. Het creëert ook interesse bij je volgers doordat ze je profiel in de gaten houden of hun foto ook door jou gedeeld wordt. Je kan hier zelfs een eigen, unieke hashtag voor gebruiken.

#2 - Instagram stories

500 miljoen stories worden elke dag gepost op Instagram. Instagram stories geeft je de mogelijkheid om “in real time” te posten, het heeft immers het formaat van je mobiele telefoon. Als er dus iets leuks of interessants gebeurt wat te maken heeft met jouw bedrijf kun je dit meteen delen via stories, of je nu onderweg of op kantoor bent.

Instagram stories speelt een grote rol in het laten groeien van je publiek op Instagram. Je kunt namelijk een breder publiek bereiken door gebruik te maken van locatietags om je bedrijf lokaal beter vindbaar te maken. Je kunt ook een specifieke locatie targeten om verschillende doelgroepen te bereiken.

Om engagement te creëren met je volgers via stories kun je gebruik maken van bijvoorbeeld deze drie opties:

Een vraag stellen: het stellen van open vragen stimuleert interactie met het publiek en helpt de betrokkenheid te vergroten. Het is dé manier om informatie te verzamelen en te zien wat je publiek en volgers leuk vinden, of juist niet.

Laat mensen jou een vraag stellen: het is behoorlijk populair bij influencers, de “vraag me alles” optie op Instagram stories. Maar dit is niet alleen voor influencers interessant, maar ook voor bedrijven. Je kunt hierdoor vragen beantwoorden die volgers hebben over jouw product of dienst. Het kan ervoor zorgen dat volgers overgaan tot aankoop omdat ze dan zeker weten dat ze de juiste keuze maken.

Tag mensen: net zoals je mensen kunt taggen in je gewone feed kun je dit ook doen in je stories. Door andere merken of gebruikers te taggen vergroot je de kans dat je bedrijf wordt gezien. Degene die je tagt in je stories kunnen hierna jouw stories ook weer delen op hun feed. Dit helpt enorm om je bereik te vergroten.

#3 - Medewerkers centraal zetten

Bij social media gaat het om het versterken van je merk door het tonen van je merkpersoonlijkheid. Gezichten achter het merk laten zien is hierbij essentieel; niemand wil iets te maken hebben met een gezichtsloze onderneming. Het beste van alles is dat je op deze manier in contact komt met je volgers. Ze krijgen zo een idee van wie je bent en kunnen zich hier vervolgens in herkennen. Dit vergroot je engagement enorm.

Gebruik je medewerkers niet alleen om te verkopen, maar richt je vooral op wie ze zijn als persoon, hoe hun werkplek is en hoe ze deelnemen aan evenementen zoals bedrijfsuitjes en verjaardagen. Persoonlijke connectie staat centraal, want juist die connectie is waar het om draait op Instagram. Volgers houden van een “exclusief kijkje achter de schermen”. Dit kan een team meeting zijn, een product launch of een bedrijfsuitje.

Heb je je medewerkers verwend met een cadeau voor hun eindeloze inzet? Maak er een foto van en plaats het op je Instagram! Hoe gaat het eraan toe op de werkvloer? Hoe komen producten of diensten terecht bij de klant? Wie zit er achter het Instagram kanaal? Allemaal dingen die volgers en klanten zouden willen weten van jouw bedrijf. Transparantie is iets om altijd naar te blijven streven en ook steeds meer wordt verwacht vanuit de klant.

#4 - Vragen stellen!

Vragen stellen is de makkelijkste en meest voor de hand liggende manier om interactie te krijgen met je volgers. Het beste is om gebruik te maken van een open vraag, om echt je volgers te leren kennen. Via Instagram stories kun je dit doen voor gebruik te maken van de Instagram “vragen” sticker. De antwoorden die je ontvangt kun je ook weer delen als dit nuttig is voor je volgers.

Ook kunnen antwoorden op bepaalde vragen je inzicht geven in de pijnpunten en/of uitdagingen van je volgers. Deze kun je dan gebruiken voor het maken van nieuwe posts waarin je de oplossing biedt voor die uitdagingen. Zo zien volgers dat je daadwerkelijk wat doet met hun input en zal het vertrouwen in jouw bedrijf alleen maar toenemen.

#5 - Tips & tricks

Mensen zijn gek op video’s of posts die ze iets leren. Of het nu gaat om een product die je verkoopt of dat je een software aanbiedt waar mensen gebruik van kunnen maken. Je kunt korte video’s maken voor Instagram stories of caroussel posts met uitleg, beide werken heel goed om meer informatie te delen en engagement te creëren.

Deze tips en tricks kunnen volgers stimuleren om over te gaan tot een aankoop, omdat ze zien dat je het als bedrijf belangrijk vindt dat ze succes behalen met jouw product of dienst. Ook zorgen deze posts ervoor dat je laat zien dat je de juiste kennis en vaardigheden in huis hebt om klanten te kunnen helpen. Je bouwt vertrouwen op met je volgers, wat bijdraagt aan het worden van een thought leader binnen jouw niche.

 


Conclusie

Interactie met je volgers is essentieel als je wilt dat ze een aankoop bij je doen. Je kunt hiervoor gebruikmaken van verschillende soorten posts en idealiter wissel je af tussen al deze soorten. Verder is het belangrijk dat je actief bent én blijft op Instagram. Één post per maand waarin je interesse toont in je volgers gaat er niet voor zorgen dat je volgers mega betrokken raken bij jouw merk. Wees niet bang om uit te proberen en volgers te vragen wat ze interessant vinden om terug te zien op jouw Instagram. Ook dát is engagement.

 

Heb je hulp nodig bij je inspanningen op social media? SendtoDeliver is expert op het gebied van Social Media Management. Wij kunnen je van A tot Z ondersteunen bij social media: van strategie, onderzoek, schrijven van de captions, opmaken van de visuals, social care voor het stimuleren van engagement en bereik en het analyseren van de efforts. Meer weten? Neem dan contact met ons op en vermeld dat je "meer wilt weten over social media management".

Neem contact met ons op