Blogs

Social Media Management

12 min read
2021-09-17

Social media uitbesteden? Dit zijn de voordelen

Het aanmaken van social media accounts kost weinig tijd. De investering van tijd zit hem vooral in het onderhouden van deze accounts. Ten eerste heb je een social media plan nodig. Dit plan volgen voor niet één maand maar voor altijd, dat is voor veel bedrijven te tijdrovend. Het beheer van social media uit handen geven is vaak de oplossing. Wat zijn hier de voordelen van en aan wie moet je je social media uitbesteden?

Voordeel 1: bespaar tijd, véél tijd

Het onderhouden van social mediakanalen kost veel werk en tijd. Vaak krijgt een medewerker (die hier geen expert in is) de taak op zich om de social media manager te zijn. We weten allemaal dat wanneer je ergens niet in thuis bent je al veel tijd kwijt bent om te onderzoeken hoe de basisprincipes werken. Ook is de kans groot dat na verloop van tijd, zeg een maand, de werkzaamheden verslappen en het een soort "vergeten project" wordt. Doodzonde want ook voor jouw bedrijf liggen de kansen voor het oprapen op social media, maar pak het strategisch aan!

Voordeel 2: snelle webcare

Actief zijn op social media met je bedrijf zorgt ervoor dat er reacties binnen gaan komen. Het liefst zoveel mogelijk zodat het algoritme van de kanalen jouw bedrijfspagina oppakt! Voor elk bedrijf is het belangrijk om een band op te bouwen met je volgers/fans. Op deze manier vergroot je de kans dat deze volgers klant worden. Wat gebeurt er met webcare:

  • Reageren op reacties onder de posts van jouw bedrijf, zowel positief als negatief;
  • Nieuwe volgers een berichtje sturen met een bedankje voor het volgen;
  • Nieuwe volgers zelf ook gaan volgen;
  • Op zoek gaan naar personen en/of bedrijven die binnen jouw doelgroep passen en dan volgen;
  • Actief reageren op berichten van personen/bedrijven die je volgt en nog niet volgt, maar wel binnen je doelgroep passen.

Social media is dé plek om een community op te bouwen. Grote bedrijven maken hier ook altijd gebruik van. Des te groter je community, des te bekender je bedrijf wordt. En dit heeft natuurlijk weer invloed op je sales!

Voordeel 3: het beste van alle experts

Om social media succesvol te maken voor je bedrijf zijn er verschillende expertises nodig. Ervaring is hier dan ook essentieel. Bij SendtoDeliver hebben we bijvoorbeeld een team van twee marketeers die werken aan de social media kanalen van onze klanten. De ervaring en kennis van beide komen samen met onder andere:

  • Strategieën bedenken en opzetten;
  • Merkverhalen vertellen;
  • Content maken;
  • Copywriting;
  • Contentkalenders ontwikkelen;
  • Advertenties opmaken en beheren;
  • Webcare;
  • Bedienen van allerlei tooling;
  • Analyseren van resultaten en daarna optimaliseren.

Voordeel 4: je schiet de concurrent voorbij die minder waarde aan social media hecht

Jouw doelgroep zit op social media. De doelgroep van jouw concurrenten dus ook. En met zoveel bedrijven actief op social media is het voor jouw potentiële klant niet makkelijk om te kiezen wie hij of zij wilt volgen of waar hij of zij een aankoop wilt doen. De kracht van social media en dan vooral het gebruik ervan op lange termijn is dat jouw bedrijf constant wordt getoond aan je doelgroep terwijl je het bedrijf van je concurrent misschien maar één of twee keer is getoond. Dit zorgt er natuurlijk voor dat de doelgroep eerder jouw bedrijf zal onthouden om een aankoop te doen wanneer ze hier klaar voor zijn.

Wanneer moet je je social media niet uitbesteden?

Budget

Het uitbesteden van je social media kost dus tijd, maar ook geld. Belangrijk is dus om te kijken welk budget je beschikbaar wilt stellen voor de social media van jouw bedrijf. Er is veel mogelijk met social media, dus je hoeft niet meteen te starten met alles. Overleg met een online marketing bureau wat jij graag wilt bereiken met je social media en zij kunnen je daar dan advies in geven en laten zien welke stappen belangrijk zijn om eerst te zetten.

Tijd

Ben jij nou wel diegene met genoeg tijd voor social media, dan kun je het natuurlijk gewoon zelf doen! Zorg dat je tijd investeert om expert te worden op social media vlak en ook dan kan social media een succes worden voor jouw bedrijf.

Toch uitbesteden?

We snappen dat het uitbesteden van je social media eng kan zijn. Er zijn ontzettend veel online marketing bureaus die claimen "de beste" te zijn. Wij willen hier niet aan meedoen en vinden het belangrijk om een klik te hebben met een klant. Wie ben jij en wie zijn wij? Hebben we een klik? Mooi! Dat zal de samenwerking dan zeker goed doen.

We nodigen je uit om een vrijblijvend adviesgesprek aan te vragen met één van onze specialisten. Diegene vertelt je meer over ons bedrijf, wat wij voor je kunnen betekenen en hoe dat er eventueel uit kan gaan zien. Toch liever zelf aan de slag daarna? Geen probleem, onze blogs zullen je zeker op weg helpen!

NEEM CONTACT MET ONS OP

Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?