false

Zo maak je een contentkalender voor Instagram

SendtoDeliver-Blog-Contentkalender-Instagram

Er is veel vraag naar: een effectieve, consistente contentkalender voor Instagram. Waarom is een contentkalender anders voor Instagram dan bijvoorbeeld voor LinkedIn, Facebook of Twitter? Instagram is echt een andere tak van sport en vraagt om een compleet andere aanpak. Het richt zich veel meer op het visuele dan op het tekstuele (zoals LinkedIn, Facebook en Twitter dat wel doen). In deze blog leer je hoe jij een goede contentkalender voor Instagram voor jouw bedrijf neerzet!

De geschiedenis van Instagram

Het is altijd goed om naar de geschiedenis van een platform te kijken, om wat meer feeling met het platform te krijgen. Instagram is gelanceerd in 2010 door Kevin Systrom en Mike Krieger. Hun focus was visuele content: foto's en video's, want platformen met deze visuele focus waren er toen nog niet echt. Kevin heeft ook een voorkeur voor simplisme, dus te veel features rondom het visuele wilde hij niet.

๐Ÿ’ก Leuk weetje: Kevin postte de eerste Instagram foto ooit, namelijk een van zijn hond naast de voet van zijn vriendin in Mexico:

Afbeeldingsresultaat voor Kevin Systrom first instagram foto

In 2012 nam Facebook Instagram over voor 1 miljard met de voorwaarde dat Kevin en Mike in de lead bleven en Instagram zelfstandig zou blijven opereren. Dat hebben ze voor 6 jaar gedaan en nu is Adam Mosseri in de lead. Instagram is al een tijdje 'mainstream', dus laten we de term 'nieuwkomer' wijs achterwege. Wat is er in die 9 jaar gebeurd? Een overzicht in deze infographic!

Features Instagram Blog SendtoDeliver

 

De voorbereiding van een goede maandelijkse feed 

Wat is een Instagram feed? Dat is waar foto's terecht komen nadat je ze hebt gepost. Deze foto's bij elkaar vormen jouw feed. Een feed moet een geheel vormen in kleur, verhaal en type foto. Zie het als een tentoonstelling van het verhaal van jouw bedrijf. 

Dit betekent dat jouw foto's esthetisch er mooi moeten uit zien. Onderbelichte, korrelige en half afgesneden foto's stralen geen professionaliteit uit. Om dit goed neer te zetten is een goede voorbereiding het halve werk.

Wat heb je nodig?

  • Goede camera (die jij begrijpt en als pro kunt inzetten) of fotograaf op abonnement
  • Minimaal 9 foto's per maand
  • Doel van de 9 foto's per maand 
  • Plan voor de setting, 'modellen' en het verhaal achter foto's: wat wil je op de foto's laten zien?
  • Welke filters ga je gebruiken voor alle foto's?  Je wilt een consistente visuele feed, dus kies een standaard filter voor je foto's
  • Tekst voor onder de foto's
  • Hashtags: welke zijn populair in jouw vakgebied en welke wil jij introduceren? Zoek de hashtags voor het publiceren uit

Als je dit allemaal hebt voorbereid kun je aan de contentkalender beginnen. Deze voorbereidingen moet je maandelijks uitvoeren om actueel te blijven. Onderschat het niet: dat is veel werk! 

๐Ÿ’ก Tip: Maak tijdens het maken van de foto's notities. Schrijf op waar de foto's worden genomen, wie de fotograaf en wie het model was, wat er allemaal gezegd werd, etc. Dan is het achteraf makkelijker om teksten te verzinnen en die aan te laten sluiten op het doel. 

Test hoe de foto's bij elkaar staan

Voordat je de foto's gaat opmaken in een contentkalender, moet je testen of de foto's ook bij elkaar passen. Met andere woorden, wanneer je de foto's achter elkaar gaat publiceren op Instagram, ziet de feed die dan ontstaat er mooi uit? Dit noem je ook wel een "grid". 

Stel dat je alle foto's in รฉรฉn dag schiet, maar je niet goed hebt voorbereid (verschillende kledingstukken, modellen en locaties), dan kunnen de foto's er hetzelfde uitzien. Nou valt dat niet zo snel op als gebruikers door hun feed scrollen en jouw foto's naast die van andere gebruikers ziet, maar het valt wรฉl op als gebruikers op jouw profiel belanden en jouw 'grid' zien. 

Om een voorbeeld te geven:

Credits: @mrpimpgoodgame "the leader of the selfie movement"

Een voorbeeld van een wel goed uitgedachte grid:

Credits: @bbcearth "helps fund new BBC programmes"

Je kunt het beste kijken of de foto's bij elkaar passen met een Artboard in Photoshop. Uiteraard zijn er andere tools als Canva.com en Unum die je hiervoor ook kunt gebruiken. 

Het maken van een Instagram contentkalender

Wanneer je een goed plan hebt opgesteld, de foto's professioneel hebt geschoten, je grid hebt getest, teksten hebt geschreven en onderzoek naar hashtags hebt gedaan, is het tijd om al deze informatie te verwerken in een document met tijdsplanning. Dit document bevat het volgende:

  • Data wanneer de foto gepost moet worden
  • Tijd wanneer de foto gepost moet worden
  • Tekst voor onder de post
  • Foto of naam van de foto
  • Hashtags
  • Filters die voor de foto gebruikt moeten worden
  • Locatie en personen tags
  • Mentions

Zo'n document helpt je om de planning van de komende maand goed in te vullen, geeft je overzicht en helpt je om je posts in te plannen. Geen zin om er een zelf te maken? Download die van ons!

๐Ÿ’ก Tip: Geef de foto's die je gaat posten een naam (Datum_Project). Als je Excel of Word gebruikt is het onhandig om de foto's erin te plakken ( je wilt ook zeker niet dat mensen de foto's uit het Excel of Word bestand gaan gebruiken om in te plannen). Je kunt de naam van de afbeelding gebruiken in de bovenstaande planning. 

Het inplannen van de foto's op Instagram 

De posts moeten er op tijd uit: op de juiste datum en de juiste tijd. Het is tijdverspilling om dit 'met de hand' te doen.
Hiervoor heb je tools. Daar plan je alle posts in voor de komende maand, die vervolgens automatisch op het juiste kanaal op het juiste moment geplaatst worden. Handig! Dit zijn dezelfde als voor Facebook, LinkedIn en Twitter: 

Timemanagement

Instagram onderhouden kost veel tijd, meer dan voor LinkedIn, Facebook of Twitter. Dit komt omdat het veel tijd kost om de foto's te bewerken, naast dat je ook de teksten moeten schrijven. Gewoon maar beginnen werkt niet. 
Plan voor de rest van het jaar in wat je moet doen om de contentkalender maandelijks live te krijgen. Daarbij horen het uitsplitsen van de werkzaamheden, hoeveel uur elke activiteit kost, wie welke activiteit doet en wat de deadline is per activiteit. Hier is een voorbeeld van zo'n planning voor een maandelijkse contentkalender voor de maand oktober:

Wat? Hoeveel uur? Wie verantwoordelijk? Deadline?
Bepalen van de shoot locatie, modellen, kleding, plan, etc. โฐ 4 Content manager ๐Ÿ“† 23 september
Foto's maken op locatie met modellen โฐ 8 Fotograaf, model(len) ๐Ÿ“† 24 september
Editten foto's en maken grid โฐ 8  Designer ๐Ÿ“† 25 september
Schrijf teksten en zoek hashtags uit voor onder de foto's โฐ 6 Copywriter ๐Ÿ“† 26 september
Final check contentkalender โฐ 1 Content manager ๐Ÿ“† 27 september
Inplannen van de foto's en bijbehorende teksten โฐ 2  Conversie marketeer ๐Ÿ“† 30 september
Totaal: โฐ 19 uur ๐Ÿ‘จโ€๐Ÿ‘ฉโ€๐Ÿ‘งโ€๐Ÿ‘ฆ   6+ teamleden ๐Ÿ“† 6 dagen

 

separator

Een goede voorbereiding is het halve werk!

Kortom, het maken van een maandelijkse Instagram contentkalender kost best veel tijd, energie en "mankracht". Gelukkig kunnen wij je hierbij ondersteunen. We hebben fotografen in ons netwerk en copy writers, designers, conversie marketeers en content managers in ons team. Samen een Instagram contentkalender neerzetten? Plan een gesprek in om te kijken wat jij daarvoor nodig hebt! Stuur een e-mail naar petra@sendtodeliver.nl om een afspraak te maken.