Blogs

Recruitment Marketing

9 min read
2022-03-14

Zo schrijf je Instagram captions voor meer engagement en conversies

Hoewel de focus op het visuele ligt op Instagram, zijn de captions die bij je posts horen minstens net zo belangrijk. Goede Instagram captions geven nog meer lading aan je post en maakt hét verschil als het om engagement en conversies draait. Het schrijven van die posts is niet eenvoudig. Het kost tijd, energie, onderzoek en een flinke dosis creativiteit om van die 2200 karakters iets waardevols te maken.

Veel mensen denken dat de captions op Instagram het verschil niet zullen maken - de afbeeldingen of video's zelf krijgen tenslotte alle aandacht in je feed. Desondanks levert een geweldige visual gecombineerd met een fantastische caption een post op met nog meer bereik, betrokkenheid en conversie. De visuals die je maakt voor Instagram zijn enorm belangrijk, maar het succes van je kanaal breng je verder met waardevolle en overtuigende posts. In deze blog vertellen we je wat de elementen zijn van waanzinnige Instagram captions zodat jij nog meer betrokkenheid en bereik kan creëren met jouw kanaal en posts.

1. Schrijven, wachten, lezen, schrijven

Als je niet helemaal zeker bent van je caption, laat deze dan even links liggen en pak het later met een frisse blik op. Dat ene uurtje dat je even met iets anders bezig bent, kan je net die creatieve impuls geven die je nodig had. Een andere tip is om twee of drie versies van je captions te maken, deze even te laten liggen en vervolgens herschrijven.

2. Deel de belangrijkste info eerst

De eerste paar woorden moeten de meeste impact maken, want dit is wat je volgers en doelgroep gaan zien. Instagram hakt je caption namelijk na een paar woorden al af, dus je wilt gelijk de aandacht grijpen. Als je de aandacht niet gelijk weet te pakken, is de kans op engagement en uiteindelijk conversie verloren. Om de aandacht te pakken kun je beginnen met een vraag, interessante statement, een absurde feit of emoji's. Belangrijkste hierbij is dat je natuurlijk out of the box denkt.

3. Gebruik call to actions

Call to actions gebruik je om actie uit te lokken bij je doelgroep en dit hoeft niet altijd te leiden tot een conversie. Betrokkenheid en interactie zijn ook waardevolle acties! Je kunt ze overal in je caption gebruiken, als je ze maar gebruikt. Je kunt verschillende CTA's inzetten, denk het vragen om een mening in de comments, het volgen van je account, het bekijken van je bio of het klikken op je link in bio.

4. Gebruik hashtags

Hashtags zijn eigenlijk de SEO van Instagram. Ze helpen je om je bereik te vergroten en je volgers uit te breiden doordat je content eerder gevonden wordt. Wij zijn zelf geen fan van het gebruiken van hashtags in de zinnen van je caption, maar raden je aan om je hashtags onderaan je post te verzamelen. Zo houd je je post prettig leesbaar, maar maak je tegelijkertijd ook gebruik van de kracht van Insta-SEO!

5. Stel vragen!

Als je betrokkenheid wilt stimuleren onder je volgers en doelgroep, moet je zelf ook die betrokkenheid laten zien. Het stellen van vragen en het vragen naar meningen helpt om die interactie op te wekken. Wanneer mensen dan vervolgens op je vraag reageren in je comments is het heel belangrijk om hier ook weer op in te gaan. Like hun comment en reageer erop om de interactie nog meer te versterken.

6. Deel andere waardevolle accounts

Dit is niet alleen handig om onderling met andere inspirerende mensen of bedrijven een band op te bouwen, maar laat ook zien dat je verbonden bent met het netwerk binnen je vakgebied. Dit kan zelfs zorgen voor samenwerkingen, waarmee je meer verdiepende content kunt delen waardoor je meer volgers kunt aantrekken. Misschien lukt het je wel om een niche markt te betreden door je nieuwe samenwerking!

7. Focus op storytelling

Je Instagram caption is de plek om meer de diepte in te gaan. Een foto vertelt maar zo veel, terwijl je met je caption veel meer kunt uitlichten. Bij een foto van jullie gerenoveerde kantoor kun je bijvoorbeeld vertellen hoe het bedrijf er 5 jaar geleden voor stond. Waar komen jullie vandaan als team? Hoe veel is er in die 5 jaar veranderd? Waarin zijn jullie als bedrijf nog precies hetzelfde? Het is waardevol om je volgers meer te vertellen over jullie als bedrijf en nog waardevoller om je volgers meer te vertellen over jullie als team.

Conclusie

Instagram captions brengt je content naar een hoger niveau. Het is de manier om engagement te verhogen en conversie te stimuleren. Vergeet niet al deze elementen mee te nemen als je de posts aan het schrijven bent. Onthoud ook om de tijd te nemen voor je inspanningen en goed te analyseren wat wel en niet werkt voor jouw doelgroep.

Heb je hulp nodig bij je inspanningen op social media? SendtoDeliver is expert op het gebied van Social Media Management. Wij kunnen je van A tot Z ondersteunen bij social media: van strategie, onderzoek, schrijven van de captions, opmaken van de visuals, social care voor het stimuleren van engagement en bereik en het analyseren van de efforts. Meer weten? Neem dan contact met ons op en vermeld dat je "meer wilt weten over social media management".

NEEM CONTACT MET ONS OP

Wil jij op een nieuwe manier jouw doelgroep inspireren?