Hoeveel weet je eigenlijk over jouw ideale klant? Het is heel lastig om een product of dienst te verkopen, als je niet goed weet voor wie het is. Met een buyer persona breng je jouw ideale klant tot leven. In deze blog leer je hoe je dat doet. Wil je gelijk aan de slag? Download dan gelijk de buyer persona template en ga aan de slag!
Een buyer persona is een fictief persoon die jouw ultieme klant representeert. Een persona werkt veel beter om een persoon over te brengen die tot de verbeelding spreekt, dan een lijstje met saaie voorwaarden waaraan jouw ideale klant moet voldoen. Met een buyer persona breng je die saaie voorwaarden tot leven en vat je de belangrijkste samen in een persoon, met een fictieve naam, woonplaats en gezinssituatie. Zo kunnen alle afdelingen van jouw bedrijf, van sales tot finance, zich optimaal inleven in de doelgroep en hun werkzaamheden daarop aanpassen. Daarnaast zitten alle afdelingen ook op één lijn wat betreft hun beeld die ze bij de klant van het bedrijf hebben.
In deze blog behandelen we drie thema's rondom de buyer persona:
Een relatie met de klant draait om emotie en om deze emotie goed te kunnen sturen heb je inlevingsvermogen nodig. Een buyer persona is een cruciaal onderdeel in het stukje creëren van inlevingsvermogen. Je kunt je beter inleven in een fictief persoon dan in een lijstje met voorwaarden. Zo breng je eigenlijk met een buyer persona specifieke behoeften, zorgen, interesses en gedrag van een bepaalde groep mensen in kaart in één fictief persoon. Met andere woorden, je weet misschien dat jouw doelgroep bijvoorbeeld docenten zijn, maar weet je wat hun behoeften en interesses zijn? Het is essentieel dat heel het bedrijf erbij betrokken wordt, want het kan jullie onder meer helpen om:
Het lijkt ingewikkeld om een buyer persona op te stellen, maar wanneer je de juiste vragen stelt valt dat wel mee. Ook is het belangrijk om door de huidige prospect lijst, het hele klantenbestand, alle adverteer groepen en prospect gesprekken te lopen die al gevoerd zijn om een rode draad te vinden voor jouw buyer persona's en wat één buyer persona omvat. Als je niet over genoeg eigen data beschikt, dan kan marktonderzoek ook bijdragen aan het opstellen van een goede buyer persona, net als het interviewen van je doelgroep (lead of klant of niet). Wij kijken eerst naar het bedrijfsprofiel en hangen daar vervolgens drie buyer persona's aan vast. Als je net begint met buyer persona's, dan raden we je aan om met een of twee persona's te starten. Een paar handige tips:
Na je goed ingelezen te hebben, is het tijd om te beginnen met het opstellen van een buyer persona:
Gefeliciteerd! Je hebt je eerste buyer persona gemaakt 🎉
Stel dat je jouw prospect hebt kunnen overtuigen om aan de slag te gaan met de oplossing (product of dienst) dat jouw bedrijf aanbiedt, dan moet de prospect nog definitief besluiten of zij/hij met jouw bedrijf in zee gaat of dezelfde oplossing bij een ander bedrijf gaat kopen. In deze fase heb je al heel veel geïnvesteerd in de prospect. Het is dus zonde als je haar/hem nu kwijtraakt omdat andere bedrijven hun producten en diensten beter weten te vertalen naar de klant. De buyer persona kan je enorm helpen om producten en diensten beter te omschrijven naar de wens van de klant. En dit kan net dat ene zetje zijn waardoor de prospect voor jouw bedrijf kiest en niet voor de andere. Een paar tips:
Als het goed is weet je nu wat een buyer persona is, waarom het voor jouw bedrijf zo belangrijk is en hoe je het kunt gebruiken om van prospects tevreden klanten te maken! Nu is het tijd om aan de slag te gaan met het verzamelen van data en het onderzoeken van de rode draad onder de klanten. Zorg ervoor dat je jouw team en andere afdelingen betrokken houdt bij het proces en deel de learnings! Daar kun je als bedrijf alleen maar van groeien.